diumenge, 12 de setembre del 2010

Diumenge... llibres


 Els qui seguiu aquest blog ja sabeu que els diumenges és el meu dia de fer un tomb pel mercat de Sant Antoni. Avui he fet una compra. Es tracta de dos volums de la Enciclopedia de la química industrial publicats l'any 1971 per Ediciones URMO i escrits per Felix Singer i Sonja S. Singer. Són dos dels tres volums dedicats a la Ceràmica Industrial. Falta el primer... després d'una bona estona de remenar els llibres de la parada, el llibrer m'ha confirmat que no el tenia Llàstima.  El primer volum tracta de les matèries  primes, de les pastes ceràmiques, dels vidriats... Un cop a casa l'he buscat per internet i sí, l'he trobat aquí... No està disponible i d'estar-ho em costaria 61,51 euros. Sabeu quant m'ha costat cada volum que he comprat? 60 cèntims!!!!!



El segon volum, parla de la fabricació ceràmica:  preparació de la pasta ceràmica, modelat, assecat, cuita... Com podeu veure, els processos encara no estan totalment mecanitzats... Fa uns anys, vaig treballar durant uns mesos a La Montgatina, una històrica fàbrica de porcellana de Montgat. Us puc assegurar que, tot i que s'ha avançat molt en el procés industrial, encara hi ha unes quantes fases, com l'aplicació de les nanses, que es feia de manera totalment manual.



Al tercer volum, parla de les diferents aplicacions de la ceràmica: ceràmica per a la llar, per a la construcció, ceràmica per a la indústria elèctrica, com a aïllant tèrmic... Dóna les característiques específiques (matèries primeres, tipus de pasta, modelat, procés d'assecatge, cuita...) de maons, teules, rajoles, sanitaris, vaixelles, material per a laboratoris i enginyeria, per a la indústria elèctrica, , etc.



Els d'avui no són llibres tan antics com aquell de "Prodotti ceramici. Maioliche, porcellane e gres" del que us vaig parlar fa un temps. Pertanyen a una etapa posterior de la industrialiutzació ceràmica. Resulta realment interessant xafardejar i conèixer una mica  més aquests processos industrials, no tan allunyats dels processos artesans com pugui semblar  a primera vista.

1 comentari:

Anònim ha dit...

ostres, molt bona aquesta...m'encanten les troballes

Related Posts with Thumbnails