diumenge, 31 de gener del 2010

Michael Cardew al torn


La conferència "Volums al voltant d'un eix" que la ceramista Barbaformosa va donar el passat dimecres, va constituir un bon repàs a la història de la peça feta a torn. Va ser també un bon incentiu per a tornar a revisar artistes, peces, estils... que en el seu moment ja m'havien atret. Entre les coses que van resorgir a la meva ment  hi havia el record d'aquest vídeo que havia vist fa temps per internet. Les creacions del ceramista Michael Cardew sorgeixen majoritàriament al voltant del torn. Aquesta filmació d'uns deu minuts de durada, ens mostren com torneja davant del públic un parell de bols a cap de pastó, mentre que rememora l'aprenentatge de les tècniques que utilitza.  D'aquesta deliciosa manera ens introdueix al mateix temps a la seva història com a ceramista.




Explica Cardew que va a aprendre la tècnica de cap de pastó a la terrisseria del ceramista anglès Bernard Leach. Comenta que malgrat ser una tècnica que estalvia temps a l'hora de produir peces, la gran majoria d'alumnes de la terrisseria descartava finalment aquest procediment i optava per tornejar cada peça per separat.


També fa una dissertació entre els conceptes de "slurry" i "slip". En la nostra llengua, pel que he sentit fins ara, no diferenciem entre aquests dos termes. Els dos vénen  a ser el que correntment anomenem barbotina, és a dir fang líquid. La diferència és que el mot anglès "slurry" es refereix a una barbotina molt més espessa que no pas "slip" que seria molt més fluida. Cardew, malgrat el veiem al vídeo tornejant pràcticament amb aigua clara, explica que habitualment treballa al torn amb una barbotina molt espessa. Si a la demostració no ho fa, ens diu, és senzillament perquè cal treballar una bona estona al torn abans no s'aconsegueix tenir la barbotina necessària.


Al llarg de la filmació, el ceramista ens desvetlla l'origen de la decoració que executa a l'exterior del primer bol. Durant la seva estada a Ghana, va observar que els terrissers d'allà amb prou feines decoraven la seva ceràmica. Quan ho feien, la decoració consisitia senzillament a utilitzar elements de la natura per a crear textures. Aquèsta tècnica no convencia a Cardew per a les seves peces a torn... La decoració aplicada, consistia doncs a ratllar el bol en línies paral·leles amb un palet i després hi passava el dit. La peça tornejada es deforma considerablement amb la manipulació, com podeu veure. Però restablir la forma, és senzill: Cardew torneja només amb la mà de dins i retorna la peça al seu orígen formal, mantenint la decoració a l'exterior.
Al proper escrit intento afegir algunes notes biogràfiques sobre Cardew...

Related Posts with Thumbnails