diumenge, 9 d’agost del 2009

Eines (fes-te-les tu mateix)


No sé si els ferrers o els fusters es fan les seves pròpies eines... En el cas dels ceramistes, la fabricació dels més variats estris per a treballar el fang és quasi un ofici paral·lel. Durant el curs d'aquest estiu amb el ceramista japonès Yuhki Tanaka vaig poder descobrir algunes eines tradicionals japoneses. La majoria de les que portava en Yuhki se les havia fetes ell mateix.



Això són un parell de "kuchikiris", per a tallar els llavis de les peces quan es torneja. El nom ve de "Kuchi" que vol dir boca i de "kiri" que significa tallar.


Les llengües de vaca ("Gyubera ") serveixen per a compactar el fang de la base de les peces tornejades.

I la següent foto és no és un estri d'en Yuhki, però és que entre l'escampall d'eines que envaïen la taula on treballàvem, vaig descobrir d'un fabulós pinzell fet a mà que em va robar el cor... El seu propiertari i manufacturador és el ceramista Toño Pérez, ciccerone per terres gallegues de la comitiva japonesa i que ens va fer de supertraductor durant tots els "Encuentros"....per cert, un encant de persona. Us recomano que doneu un cop d'ull a la seva obra (feu click aquí). Ara no recordo ben bé de quina fibra estava fet aquest bonic pinzell, però era tremendament suau al tacte... i m'encanten les enormes dimensions i la capacitat interminable de carregar pigment, em vaig quedar amb ganes de provar-lo!!



Inspirada per aquests mestres, vaig aprofitar la meva recent estada als Pirineus per a fer-me algunes rèpliques senzilletes... La veritat és que aquesta és una faceta de l'ofici ceràmic que també m'enganxa bastant... Aquí podeu veure uns quants "kuchikiris" de fusta d'avellaner i algun de freixe, i uns talladors fets amb tronquets de noguera. Ara només em queda fer-les treballar!!!


La foto m'ha quedat una mica petita però si feu clic a sobre es pot veure més gran. A l'esquerra "abans" i a la dreta "després". No estan malament, oi?
Related Posts with Thumbnails